Popis celkového řešení
Návrh
úprav současného neutěšeného stavu na Václavském náměstí se především
soustředí na vyřešení dopravního provozu na náměstí. Teprve na komplexní
návrh dopravních vazeb a křížení jednotlivých provozů může navázat podrobnější
řešení architektonických detailů.
Navrhované řešení předpokládá přeložení SJM za Muzeum dle Studie zklidnění
SJM. Návrh navrací tramvajový provoz na Václavské náměstí v plném rozsahu.
Automobilovou dopravu redukuje na minimum s využitím podzemních parkingů
v horní i dolní části náměstí v rozsahu dle lokalizační studie podzemních
garáží.
Václavské náměstí chápeme jako centrální prostor hlavního města Prahy,
který musí sloužit komerčně-kulturně-občanským aktivitám jeho obyvatel
i návštěvníkům.
Urbanistické
řešení - Tramvajový provoz
Návrh navrací tramvajový provoz na Václavské náměstí v plném rozsahu.
V dolní části Václavského náměstí tak tramvajové linky vytvářejí dnes
neexistující "staroměstský okruh" v trase Národní - Na příkopech
- náměstí Republiky. V horní části Václavského náměstí jsou linky napojeny
na stávající okruh Vinohradská - I.P.Pavlova anebo na nově navržené vedení
tramvajové trasy Washingtonovou ulicí na hlavní nádraží. Tato duplicita
tras (Na příkopech, Washingtonova) předpokládá zrušení tramvajového provozu
v ulicích Vodičkova - Jindřišská. Návrhem se uzavírá "okruh nového
města " v trase náměstí Republiky - Masarykovo nádraží - Petrské
náměstí - hlavní nádraží - muzeum.
Automobilový
provoz
Provoz automobilové dopravy na náměstí je významně ovlivňen přeložením
SJM za muzeum. Z magistrály je příjezd na náměstí Opletalovou ulicí, další
hlavní příjezd je z obousměrně zavedeného provozu v ulicích Vodičkova
Jindřišská. Návrh předpokládá prostor Václavského náměstí jako cílové
místo všech jeho automobilových návštěvníků.
Provoz pěších
Zahloubení přeložené SJM propojuje prostor Václavského náměstí Čelakovského
sady bezbariérově s Vinohrady.
Architektonické
řešení - Horní část
Těžko bychom v Praze hledali symboličtější místo pro čechy než je okolí
sochy sv. Václava. K řešení tohoto prostoru proto přistupujeme s maximálním
respektem. Celá plocha horní části náměstí je v dlažbě členěna v proporcích
katedrály sv.Víta, je protnuta zasklenou vodní osou, která se kolem sv.
Václava zvlní ve tvaru Vltavy při průtoku Prahou. Vodní linka s neonovým
prosvícením ústí do kruhového posezení zaříznutého do sklonu náměstí.
Hmotově se v horní části uplatňují výlezy z metra a zastávky tramvaje
Střední část
Tato část je geometricky členěna v úrovni chodníku na plochy zeleně a
pěší bulvár. Jsou zde rozmístěny lavičky. Symetrii záměrně narušuje oválné
náměstíčko u Štěpánské ulice. U křížení náměstí s ulicemi Vodičkova a
Jindřišská je umístěn drobný mobiliář jako stánky a reklamní poutače,
ostatní prvky mobiliáře náměstí jsou řešeny jednotným designem.
Dolní část
Spodní části dominuje osa zeleně. Tubusy pod stromy procházejí patrem
podzemních garáží. Hmotově se zde uplatňují výtahy a vjezdy do garáží.
|